СТРУКТУРА ДОХОДІВ БЮДЖЕТІВ НА РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ФЕДЕРАТИВНИХ КРАЇНАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25140/2410-9576-2018-1-2(14)-34-42

Ключові слова:

бюджет, доходи, розподіл, регіональний рівень, федеративні країни, структурні зміни, порівняльний аналіз

Анотація

Актуальність теми дослідження. Процес демократизації державного управління передбачає перерозподіл повноважень в межах ієрархії управління. Проте, незважаючи на збільшення ролі регіонального рівня управління, фінансові ресурси регіональних органів обмежені. Постановка проблеми. Регіони в більшості федеративних держав не мають повної фінансової самодостатності. Правда також, що в федеративних країнах немає єдиної моделі розподілу державних доходів між центральними та регіональними владами. Зазначені обставини спонукають провести порівняльний аналіз розподілу доходів регіональних бюджетів у цих країнах. Аналіз останніх досліджень і публікацій. В даний час все більше досліджень присвячено вивченню досвіду різних країн у формуванні ресурсної бази місцевих бюджетів: Форемний Д. та ін., Бобакова В., Малікка Л., Резніченко Д. С. та співавт., Музика О, Волохова І. і деякі інші є найбільш помітними. Виділення недосліджених частин загальної проблеми. У той же час, більш ретельний порівняльний аналіз необхідний для розуміння загальної картини та закономірностей фіксації певних фінансових ресурсів у регіональних бюджетах. Постановка завдання. Визначити структурні особливості та напрямки трансформації структури бюджетних надходжень на регіональному рівні державного управління у федеральних державах з 2000 до 2015 року. Викладення основного матеріалу. Опрацьовано статистичні матеріали для оцінки бюджетних надходжень. Проаналізовано динаміку структурних змін доходів бюджетів регіонального рівня державного управління федеративних держав, а також подібність та відмінності розподілу доходів регіональних бюджетів у федера тивних державах. Висновки. Виявлено тенденцію до зменшення власних податкових надходжень та збільшення частки міжбюджетних трансфертів, а також було охарактеризовано два кластери (з домінуванням міжбюджетних трансфертів у розподілі надходжень до бюджетів та з відносно вищою фінансовою автономією). Не знайдено суттєвих доказів реальної залежності між автономією регіональної влади та федеративним типом державної системи.

Біографії авторів

Nataliia Yuriyivna Rekova, Donbass State Engineering Academy of the Ministry of Education and Science of Ukraine

Doctor of Economics, Professor, Professor at the Department of Enterprise Economics, Senior Researcher

Irina Leonidivna Dolozina, Donetsk National Technical University

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor at the Department of Accounting, Finance and Economic Security

Alina Aleksandrovna Pinchuk, Chernihiv National Technological University

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor at the Department of Marketing of PR-technologies and logistics

Посилання

Foremny, D., Sacchi, A., & Salotti, S. (2017). Decentralization and the duration of fiscal consolidation: Shifting the burden across layers of government. Public Choice, 171(3-4), 359-387 [in English].

Bobáková, V. (2017). The formation of regional selfgovernment in the Slovak republic and its sources of funding. Administratie Si Management Public, 28, 97-115 [in English].

Maličká, L. (2017). Vertical fiscal imbalance as an integral part of the local public sector financing: Its determinants in the case of new and old European Union member. Journal of Applied Economic Sciences, 12(1), 267-277 [in English].

Reznichenko, D. S., Tishchenko, E. S., Taranova, I. V., Charaeva, M. V., Nikonorova, A. V., & Shaybakova, E. R. (2017). Sources of formation and directions of the use of financial resources in the region. International Journal of Applied Business and Economic Research, 15(23), 203-219 [in English].

Ermasova, N., & Mikesell, J. (2016). Fiscal disparity and equalisation in the Russian federation. Post-Communist Economies, 28(1), 1-15 [in English].

Muzika, O. (2004). [Local Budget Revenues in Ukrainian Legislation]. National Acad. State Tax Service of Ukraine, Research Institute of Financial Law, 344 [in Ukrainian].

Volokhova, I. (2014). Dokhody mistsevykh biudzhetiv za ukrainskym zakonodavstvom Local finances and prospects for deepening financial decentralization in Ukraine]. Odessa: Atlanta [in Ukrainian].

Sokolovskaya, A., Balakin, R., Bashko, V., Gasanov, S., Zatonatskaya, T. (2015). Udoskonalennia upravlinnia derzhavnymy finansamy ta reformuvannia podatkovoi systemy Ukrainy [Improving the management of public finances and reforming the tax system of Ukraine]. Kyiv: DNNU "Acad. finance Supervision" [in Ukrainian].

Ryabtseva, V., Chudilin, G. (Eds.). (2001). Regionalnaya statistika [Regional statistics]. Moscow: Ministry of Foreign Affairs [in Russian].

Berkhin, P. (2006). A survey of clustering data mining techniques. Grouping Multidimensional Data: Recent Advances in Clustering. J. Kogan, C. Nicholas, M. Teboulle (Eds.). (pp. 25-71). Springer [in English].

Jain, A., Murty, M. N., & Flynn, P. (1999). Data clustering: A review. ACM Computing Surveys, 31 (3), 264-323 [in English].

IMF Government Finance Statistics. (n.d.). data. imf.org. Retrieved from http://data.imf.org/?sk=FA66D646-6438-4A65-85E5-C6C4116C4416 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-18

Як цитувати

Rekova, N. Y., Dolozina, I. L., & Pinchuk, A. A. (2021). СТРУКТУРА ДОХОДІВ БЮДЖЕТІВ НА РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ФЕДЕРАТИВНИХ КРАЇНАХ. Науковий вісник Полісся, 1(2(14), 34–42. https://doi.org/10.25140/2410-9576-2018-1-2(14)-34-42

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ