MODERN METHODICAL APPROACHES TO THE EVALUATION OF CORPORATE REPORTING TRANSPARENCY
Ключові слова:
transparency, corporate reporting, transparency index, corporate social responsibility, sustainability reportinАнотація
Urgency of the research. The importance of studying methodical approaches to evaluation of corporate reporting transparency is determined by restoring confidence in the reporting and low transparency of Ukrainian companies due to the low practice of corporate social responsibility (CSR). Target setting. Evaluation of corporate reporting transparency is updated with the spread of non-financial (integrated) reporting on companies’ CSR. Actual scientific researches and issues analysis. R. Eccles, D. Phillips, R. Herz, M. Keegan, V. Yevtushenko, O. Berezina, O. Kostyuk have studied the issues of evaluation corporate reporting based on company CSR activity and its transparency. Uninvestigated parts of general matters defining. Pluralistic approach to the evaluation of corporate transparency, accountability, diversity criteria of rating companies on their CSR activities are the main reasons to their study.The research objective. The article aims to conduct comparative analysis of modern approaches to determine the transparency of corporate reporting with regard to sustainability disclosure and CSR. The statement of basic materials. The article proves the expediency of using methods of corporate reporting evaluation as tools for companies’ ranking based on their CSR efforts and the formation of benchmarks in business environment. The author summarizes best approaches in corporate reporting transparency evaluation in the international and national practice. The necessity of increasing transparency in corporate reporting of Ukrainian companies in conditions of CSR practices spreading are grounded. Conclusions. Comparative analysis of foreign and national methodological approaches to evaluating corporate reporting transparency demonstrated the importance of universal, regular and sound companies’ ratings to promote their CSR.Посилання
Brand Sustainability. Retrieved from : https://www.rankingthebrands.com/The-BrandRankings.aspx?nav=category&catFilter=13.
Eccles, R., Phillips, D., Herz, R. H., Keegan, M. (2001) The Value Reporting Revolution: Moving Beyond the Earnings Game. N. Y. John Wiley & Sons Inc. 368.
Healy, P., Hutton, A. Palepu, K. (1999) Stock performance and intermediation changes surrounding sustained increase in disclosure. Contemporary Acccounting Research, 3 (16), рр. 485-520.
Kostyuk, А., Kostyuk, H., Mozghovyi, Ya., Kravchenko, Ya. (2013) Corporate Social Responsibility Index for Ukrainian Banks : The Essentials for Implementatio. Corporate Ownership & Control, 10 (4), рр. 434–445.
RobecoSAM’s Corporate Sustainability Assessment Companion. Retrieved from : http://www.sustainabilityindices.com/images/RobecoSAM-Corporate-SustainabilityAssessment-Companion.pdf.
Towards Integrating Reporting. Communicating Value in the 21st Century. Retrieved from : http://integratedreporting.org/wp-content/uploads/-2011/09/IR-Discussion-Paper-2011_spreads.pdf.
Berezina, O. Yu. (2012) Kilkisna otsinka sotsialnoi vidpovidalnosti korporatsii [Quantitative assessment of corporate social responsibility] Visnyk Ukrayinskoyi akademiyi
bankivskoyi spravy - Bulletin of the Ukrainian Academy of Banking, 1 (32), 97-101 [in Ukrainian].
Yevtushenko, V. A. (2013) . Otsinka korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti: metody, obiekty, pokaznyky [Corporate responsibility assessment: methods, objects ana
indicators] Visnyk NTU „KhPI”. Seriya : Tekhnichnyy prohres i efektyvnist vyrobnytstva - Bulletin of NTU "KhPI". Series: Technical progress and production efficiency, 46 (1019), рр.
-63 [in Ukrainian].
Lepykhyna, T. P., Mokhova, E. H. (2012) Formirovanie sotsialnoi politiki firmy na osnove rascheta indeksa ee sotsialnoi otvetstvennosti [Firm’s social policy formation based on index of social responcibility] Vestnik Permskogo
natsionalnogo issledovatelskogo politekhnicheskogo universiteta Seriia Sotsialno-ekonomicheskie nauki - Bulletin of the Perm National Research Polytechnic University. Series
"Socio-economic sciences", 13 (37), рр. 113-127 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Науковий вісник Полісся Чернігівського національного технологічного університету
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).