КОНЦЕПТУАЛЬНЕ МОДЕЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ АГРОПРОДОВОЛЬЧОГО РИНКУ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ
Ключові слова:
розвиток, агропродовольчий ринок, синергія, глобалізація економікиАнотація
Актуальність теми дослідження. Галузеві особливості є головними аспектами розвитку економічних систем. Тому кожен із сегментів національного ринку необхідно розглядати з урахуванням саме цих особливостей. Постановка проблеми. Глобалізація економіки здійснює нові виклики національній економіці. Виникають нові детермінанти та механізми розвитку агропродовольчого ринку в умовах глобалізації економіки, які потребують додаткових досліджень. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання розвитку агропродовольчого ринку привертає увагу низки науковців. Зокрема, ці питання розкриті в працях О. Губаря, А. Вірченка, І. Пригожина, А. Тойнбі, О. Шпенглера, О. Березіна, Н. Даценко, Є. Кирилюка, Т. Брунса, Д. Вілле, І. Скавронської, М. Золтеса та ін. Виділення недосліджених частин загальної проблеми. На теоретико-методологічному рівні не визначено основні детермінанти, методи, важелі та передумови ефективної інтеграції національного агропродовольчого ринку в міжнародний простір та глобальне середовище. Постановка завдання. Розкрити сутність розвитку агропродовольчого ринку, виявити особливості цього процесу в умовах глобалізації економіки. З’ясувати взаємозв’язки синергії та розвитку в системі функціонування агропродовольчого ринку. Побудувати концептуальну модель розвитку агропродовольчого ринку в умовах глобалізації економіки. Виклад основного матеріалу. У статті запропоновано авторське визначення категорії розвиток з урахуванням глобалізаційного підходу. Розроблено концептуальну модель розвитку агропродовольчого ринку в умовах глобалізації економіки. Висновки. Концептуальна модель агропродовольчого ринку включає такі елементи, як вектор розвитку, передумови розвитку, сфера охоплення розвитком, рі-вень розвитку, групи важелів і методів, результат розвитку. Ефективна модель передбачає системний розвиток, який має сталий вектор, базується на синергічному ефекті та внутрішньому потенціалі економічної системи і охоплює глобальний рівень.Посилання
Gubar, O. M. (2007). Filosofiya: interaktyvnyy kurs lektsiy [Philosophy: an interactive course of lectures]. Kyev: Tsentr uchbovoyi literatury [in Ukrainian].
Virchenko, V., Kuzmenko, A. (2009). Synerhetychnyy pidkhid v ekonomichnykh doslidzhennyakh [Synergetic Approach in Economic Research]. Visnyk Kyyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriya “Ekonomika” – Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics Series, 110, 34-36 [in Ukrainian].
Prigogine, I. (1991). Fylosofyya nestabylnosty [Philosophy of instability]. Voprosy fylosofyy – Questions of philosophy, 6, 45-57 [in Russian].
Toynbee, A. J. (2002). Tsivilizatsiia pered sudom istorii [Civilization before the court of history]. Moskow: Rolf [in Russian].
Spengler, O. (1993). Zakat Evropy [The Decline of the West]. Moscow: Nauka [in Russian].
Berezin, O. V. (2008). Prodovolchuy rynok Ukrainy. Teoretykometodologichni zasady formuvannya i rozvytku [Food Market of Ukraine. Theoretical and methodological principles of formation and development]. Kyiv: Center of educational literature [in Ukrainian].
Datsenko, N. M. (2012). Prodovolchyy rynok: marketynhovyy aspekt [Food market: marketing aspect]. Economichni nauky. Seria: Oblik i finansy – Economic Sciences. Serias: Accounting and Finance, 9 (1), 318–323 [in Ukrainian].
Kyrylyuk, E. M. (2011). Ahrarnyy rynok yak ekonomichna katehoriya: sutnisni oznaky y osoblyvosti [The agricultural market as an economic category, essential features and characteristics]. Agrosvit – Agroworld, 12, 2–10 [in Ukrainian].
Samoilyk, Yu. (2016), Kontseptualna sutnist i struktura ahroprodovol'choho rynku [Concept essence and structure of agrifood market]. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, 2 (4), 161–173. Retrieved from www.are-journal.com [in Ukrainian].
Burns, T. R., DeVillé, P. (2017). Socio-economics: the Approach of Social Systems Theory in a Forty Year Perspective. Economics and Sociology, 10 (2), 11-20 [in English].
Skavronska, I. V. (2017). Creative Industries in Ukraine: Analysis and Prospects of the Development. Economics and Sociology, 10 (2), 87-106 [in English].
Mazurek, J., Mielcová, I. (2017). Is consumer confidence index a suitable predictor of future economic growth? an evidence from the USA, E & M Ekonomie a Management 20, P. 30-45 [in English].
Šoltés, M. (2010). Vzťah speed certifikátov a inverznej vertical ratio call back spread opčnej stratégie [Ratio of certificate speeds and inverse vertical ratio call back spreads option strate-gy]. E & M Ekonomie a Management, 2, 119-124 [in Slovak].
Khaken, H. (1980). Synerhetyka [Synergetics]. Moskow: Myr [in Russian].
Knyazeva, E. N. (1995). Odysseya nauchnoho razuma: synerhetycheskoe vydenye nauchnoho prohressa [Odyssey of the scientific mind: a synergistic vision of scientific progress]. Moskow: EFRAN [in Ukrainian].
Kyrylyuk, Ye. M., Proshchalykina, A. M. (2012). Metodolohiya synerhetyky v doslidzhenni protsesiv transformatsiyi ekonomichnykh system [Methodology of synergetics in the study of the transformation processes of economic systems]. Mekhanizm rehulyuvannya ekonomiky – Mechanism of regulation of the economy, 1, 87-94 [in Ukrainian].
Ovchynnykova, M. V. (2013) Synerhetychnyy pidkhid yak metodolohichna osnova doslidzhennya systemy pidhotovky maybutnikh uchyteliv matematyky do naukovo-doslidnyts’koyi diyal’nosti [Synergetic approach as a methodological basis for the study of the system of training future mathematics teachers for research activities]. Problemy suchasnoyi pedahohichnoyi osvity. Pedahohika i psykholohiya – Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives, 39 (2), 263-271 [in Ukrainian].
Potapova, N. A. (2012). Synerhetychnyy rozvytok skladnykh ekonomichnykh system [Synergetic development of complex economic systems] “Problemy ekonomiky ta upravlinnya”: Visnyk NU “Lvivska politekhnika” – “Problems of Economics and Management”: Bulletin of the Lviv Polytechnic National University, 725, 180-186 [in Ukrainian].
Protasova, N. H. (2000). Synerhetychnyy pidkhid do upravlinnya innovatsiynymy protsesamy u pislyadyplomniy osviti [Synergetic Approach to managing innovation processes in post-graduate education]. Pedahohichni innovatsiyi: ideyi, realiyi, perspektyvy – Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives, 281– 282 [in Ukrainian].
Mamedov, O., Movchan, I., Ishchenko-Padukova, O., & Grabowska, M. (2016). Traditional Economy: Innovations, Efficiency and Globalization. Economics and Sociology, 9 (2), 61-72 [in English].
Dedina, D., & Sánová, P. (2013). Creating a Competitive Advantage by Developing an Innovative Tool to Assess Suppliers in Agri-Food Complex. Journal of Competitiveness, 5 (3), 31-45 [in English].
Vilmantas, V., & Melnikas, B. (2014). Advancement of Marketing Developing Biotechnology-Based Business. Business: Theory and Practice – Verslas: Teorija ir Praktika, 15 (3), 210-219 [in English].
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Науковий вісник Полісся Чернігівського національного технологічного університету
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).