ТРАНСКОРДОННЕ СПІВРОБІТНИЦТВО КИТАЮ І УКРАЇНИ В СФЕРІ Е-КОМЕРЦІЇ: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Tetiana Heorhiivna Zatonatska Taras Shevchenko National University of Kyiv, Україна https://orcid.org/0000-0001-9197-0560
  • Olena Serhiivna Melnychuk Taras Shevchenko National University of Kyiv, Україна

Ключові слова:

транскордонна електронна комерція, е-експорт, маркетплейс, транскордонне співробітництво, онлайн-торгівля

Анотація

Актуальність теми дослідження. Ринок електронної комерції в Україні є одним з найбільш перспективних, його ріст в 2016 році склав 35%. Значну частку складає транскордонна торгівля, зокрема, з китайськими торгівельними майданчиками. Постановка проблеми. Виділено дві ключові тенденції в розвитку світового ринку e-комерції: динамічне зростання обсягів транскордонної онлайн-торгівлі і розвиток допоміжних сервісів та розвиток моделі маркетплейсів. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Багато вчених акцентують свою увагу саме на питаннях транскордонної торгівлі з Китаєм, в тому числі M. Жанг, В. Зуо, H. Женг, Р. Гуо та ін. Виділення недосліджених частин загальної проблеми. Питання забезпечення транскордонної е-комерції між Китаєм і Україною поки не знайшло достатнього висвітлення в науковій літературі. Постановка завдання. Наразі важливо розвивати нові напрямки взаємодії з Китаєм, в першу чергу, за допомогою активізації електронної взаємодії, що, в свою чергу, може стати елементом сталого розвитку економіки України. Виклад основного матеріалу. SWOT-аналіз показав, що ключовими можливостями при виході на китайський ринок є ємність цього ринку та його динамічне зростання, а ключовою загрозою – культурні та ментальні відмінності. Обгруновано, що продаж товарів через маркетплейси дозволить частково нівелювати можливий вплив загроз, пов'язаних з відмінностями між Україною та Китаєм. Висновки. Рекомендовано створити умови для активізації транскордонного співробітництва між Китаєм і Україною в сфері електронної комерції, шляхом: 1) укладення міжнародних договорів і спеціальних угод; 2) вдосконалення логістичної інфаструктури; 3) інформаційне забезпечення та навчання вітчизняних виробників; 4) надання спеціальних режимів в частині оподаткування для виробників, орієнтованих на експорт до Китаю.

Біографії авторів

Tetiana Heorhiivna Zatonatska, Taras Shevchenko National University of Kyiv

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor at the Department of Economic Cybernetics

Olena Serhiivna Melnychuk, Taras Shevchenko National University of Kyiv

Postgraduate Student at the Department of Innovation and Investment Management

Посилання

Digital in 2017 Global Overview. (2017, January 26). www.slideshare.net. Retrieved from https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-eastern-europe [in English].

Omelchuk, N. (2016, November 16). Tendencii razvitija e-commerce v Ukraine – issledovanie Visa [Trends in the development of e-commerce in Ukraine - a study of Vis]. psm7.com. Retrieved from http://psm7.com/infographics/tendencii-razvitiya-e-commerce-v-ukraine-issledovanie-visa.html [in Russian]

The State of E-commerce [Data from the presentation of the representative of E-commerce Europe at the E-Congress 2016]. Retrieved from https://drive.google.com/open?id=0B4LK3EGj5h7_N0E0NVVQa2RIZW8 [in English].

The State of Cross-border E-commerce [Data from the presentation of the representative of E-commerce Europe at the E-Congress 2016]. Retrieved from https://drive.google.com/open?id=0B4LK3EGj5h7_dHdsVjJCV29HeDQ [in English].

Wolters, M., Abraham, J. (2016, January 19). Shopping Tomorrow. www.ecommercewiki.org. Retrieved from https://www.ecommercewiki.org/Prot:ShoppingTomorrow_GfK_ _The_future_of_shopping_according_to_the_consumer [in English].

Zhang, M., Zuo, W., Zheng, H. (2016). Research on the Coordination Mechanism and Improvement Strategy of the Business Model from China’s Export Cross-border E-commerce Based on the Theory of Coevolution [in English].

Giuffrida, M. (2016). Logistics Solutions to Support Cross Border E-Commerce Towards China: The Case of the Apparel Industry. Workshop on Business Models and ICT Technologies for the Fashion Supply Chain, 163-177 [in English].

Guo, R. (2017). Working with Chinese Culture. How the Chinese Economy Works, 407-425 [in English].

Worldwide Retail Ecommerce Sales Will Reach $1.915 Trillion This Year. (2016, August 22). www.emarketer.com. Retrieved from https://www.emarketer.com/Article/Worldwide-Retail-Ecommerce-Sales-Will-Reach-1915-Trillion-This-Year/1014369 [in English].

European B2C Ecommerce Report 2016. (2016). www.ecommercewiki.org. Retrieved from https://www.ecommercewiki.org/Prot:European_B2C_Ecommerce_Report_2016 [in English].

China B2C Ecommerce Report 2016. (2016). www.ecommercewiki.org. Retrieved from https://www.ecommercewiki.org/Prot:China_B2C_Ecommerce_Report_2016 [in English].

Chto proizoshlo s rynkom e-commerce Ukrainy za 2014 g. i chego zhdat k kontsu 2015 g. [What happened to the e-commerce market of Ukraine in 2014 and what to expect by the end of 2015]. (n.d.). www.uadm.com.ua. Retrieved from http://www.uadm.com.ua/wp-content/uploads/2015/07/e-commerce-.pdf [in Russian].

Digital in 2017: Eastern Europe. (2017, January 26). www.slideshare.net. Retrieved from https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-eastern-europe [in English].

Pronyknennia internetu v Ukraini vpershe perevyshchylo 60% (2016, March 28). [The penetration of the Internet in Ukraine is over 60%]. watcher.com.ua. Retrieved from http://watcher.com.ua/2016/03/28/pronyknennya-internetu-v-ukrayini-vpershe-perevyschylo-60/ [in Ukrainian].

Connecting to Compete 2016. Trade Logistics in the Global Economy. (n.d.). wb-lpi-media.s3.amazonaws.com. Retrieved from -https://wb-lpi-media.s3.amazonaws.-com/LPI_Report_2016.pdf [in English].

Reiting stran po indeksu "Doing Business" [Rating on the "Doing Business" index]. (2017). russian.doingbusiness.org. Retrieved from http://russian.doingbusiness.org/rankings [in Russian].

World e-government leaders based on E-Government Development Index (EGDI) in 2016. (n.d.). www.statista.com. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/421580/egdi-e-government-development-index-ranking/ [in English].

The most visited e-commerce websites in Ukraine (n.d.). www.similarweb.com. Retrieved from: https://www.similarweb.com/ [in English].

The 21st century spice trade a guide to the cross-border e-commerce opportunity. (2016). www.dhl.com. Retrieved from: http://www.dhl.com/content/dam/-downloads/g0/press/publication/g0_dhl_express_cross_border_ecommerce_21st_century_spice_trade.pdf [in English].

Transport route between Poland and China under the concept of "One belt one road". (2015). china.trade.gov.pl. Retrieved from https://china.trade.gov.pl/en/news/125063,transport-route-between-poland-and-china-under-the-concept-of-one-belt-one-road-.html.pdf [in English].

Official website of China Academy of New Supply-side Economics. www.newsupplyecon.org. Retrieved from http://www.newsupplyecon.org/gyjg/jgjj/ [in English].

2014-2015 China's Cross-border Ecommerce Development Report. (2016). www.ecommercewiki.org. Retrieved from https://www.ecommercewiki.org/Prot:2014-15ChinaCross-borderE-CommerceReport [in English].

##submission.downloads##

Як цитувати

Zatonatska, T. H., & Melnychuk, O. S. (2018). ТРАНСКОРДОННЕ СПІВРОБІТНИЦТВО КИТАЮ І УКРАЇНИ В СФЕРІ Е-КОМЕРЦІЇ: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ. Науковий вісник Полісся, 1(4(12), 79–85. вилучено із http://nvp.stu.cn.ua/article/view/123263

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ