МАРКЕТИНГОВИЙ АНАЛІЗ КОН’ЮНКТУРИ РИНКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
Ключові слова:
кон’юнктура, вища освіта, вищий навчальний заклад, попит, ринок, факторАнотація
Актуальність теми дослідження. Маркетинговий аналіз кон’юнктури ринку вищої освіти України є актуальним, оскільки нині вирішального значення набуває концепція економіки знань, розвиток якої безпосередньо залежить від стану науки та кон’юнктури ринку вищої освіти. Постановка проблеми. Необхідно провести маркетинговий аналіз для обґрунтування ключових факторів впливу на ринок вищої освіти України та визначення основних стратегічних орієнтирів його розвитку. Аналіз останніх досліджень і публікацій. У наукових працях таких учених, як Д. Ділл, В. Мік, А. Гарсія-Арацил і Р. Ван дер Вельден та ін. досліджуються теоретичні та прикладні аспекти розвитку ринку освітніх послуг у сфері вищої освіти з урахуванням сучасних реалій. Виділення недосліджених частин загальної проблеми. Дослідниками ще недостатньо опрацьовані проблеми формалізації та комплексної оцінки впливу показників розвитку національної економіки та кон’юнктуру ринку вищої освіти України з метою моделювання попиту на освітні послуги. Постановка завдання. Необхідно дослідити сучасний стан ринку освітніх послуг у сфері вищої освіти та розробити стратегічні орієнтири його розвитку. Виклад основного матеріалу. Проведено факторний аналіз кон’юнктури ринку вищої освіти України. Доведено, що ключовими факторами, які найбільше впливають на попит на вищу освіту, є демографічний, соціальний, фактор ціни та добробут населення. Побудовано економіко-математичну модель та одержано коефіцієнти еластичності попиту на послуги з вищої освіти за вказаними факторами. Висновки. Для стимулювання попиту на послуги з вищої освіти в Україні у довгостроковій перспективі державним органам влади необхідно забезпечити природній приріст населення, скоротити рівень безробіття, створюючи нові робочі місця, здійснювати антиінфляційну політику, підвищувати добробут населення.Посилання
Dill, D. D. (1997). Higher education markets and public policy. Higher Education Policy, 10(3-4), 167–185 [in English].
Meek, V. L. (2000). Diversity and marketisation of higher education: incompatible concepts? Higher Education Policy, 13(1), 23–39 [in English].
Garcia-Aracil, A., Van der Velden, R. (2008). Competencies for young European higher education graduates: labor market mismatches and their payoffs. Higher Education, 55(2), 219–239 [in English].
Biloshkurskyi, М. V. (2014). Faktornyy analiz konyunktury rynku osvitnih posluh [Factor analysis of market conditions for educational services]. Proceedings from Politychni, pravovi ta finansovo-ekonomichni priorytety rozvytku ekonomiky Ukrayiny: stratehiya i perspektyvy. Zbirnyk materialiv Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi – Political, legal and financial and economic priorities of Ukraine's economy development: strategy and prospects. (pp. 39-43). Uman: Publishing and printing center “Visavi” [in Ukrainian].
Vyshchi navchalni zaklady [Higher education institutions]. ukrstat.gov.ua. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/vuz_u.html [in Ukrainian].
Naselennya [Population]. ukrstat.gov.ua. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2007/ds/nas-_rik/nas_u/nas_rik_u.html [in Ukrainian].
Zahalnoosvitni navchalni zaklady (za danymy Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny) [Secondary schools (according to the Ministry of Education and Science of Ukraine)]. ukrstat.gov.ua. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/znz_u.html [in Ukrainian].
Osnovni pokaznyky rynku pratsi (richni dani) [Key labor market indicators (annual data)]. ukrstat.gov.ua. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/-operativ2007/rp/ean/ean_u/osp_rik_07u.htm [in Ukrainian].
Indeksy spozhyvchykh tsin na tovary ta posluhy (do hrudnya poperednoho roku) [Consumer price indices for goods and services (before December of the previous year)]. ukrstat.gov.ua. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/-operativ/operativ2010/ct/is_c/arh_isc/arh_iscgr10_u.html [in Ukrainian].
Tempy zrostannya/znyzhennya nominalnoyi ta realnoyi zarobitnoyi platy [Rate of growth / decrease of nominal and real wages]. ukrstat.gov.ua. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/gdn/tznr/tznr_u/tznr_u_bez.htm [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Науковий вісник Полісся
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).