КОНКУРЕНТНІ СТРАТЕГІЇ В ГАЛУЗІ РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ: РОЗРОБКА ТА РЕАЛІЗАЦІЯ В УМОВАХ ПОВІЛЬНОГО ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ
Ключові слова:
онкурентні стратегії, стратегічне маркетингове планування, лідерство за витратами, диференціація, роздрібна торгівляАнотація
Актуальність теми дослідження. В умовах помірного економічного зростання, що супроводжується зниженням купівельної спроможності населення особливої ваги набуває питання розробки та реалізації конкурентних стратегій підприємств роздрібної торгівлі. Постановка проблеми. Конкурента стратегія зниження витрат та цін забезпечує більш сприятливу конкурентну позицію в реаліях України для лідерів галузі. Для низки тих підприємств, що слідують стратегії диференціації, необхідно ідентифікувати набір вирішальних конкурентних переваг, відмінних від цінових ме-тодів та маючих цінність для споживача. Аналіз останніх досліджень і публікацій. В розвиток класичних закордонних праць з теорії стратегічного планування M. Портера, Ф. Котлера, Д. Кравенса та М. МакДональда, питання формування стратегій досліджують такі вітчизняні вчені, як Бай С. І., Каракай Ю. В., Шершньова З. Є., Артеменко Л. П. та інші. Вивченням питання розвитку роздрібної торгівлі займаються такі вчені економісти як, Мазаракі А. А., Дідків-ська Л. І., Точилій В. О., П’ятницька Г. Т. та інші. Виділення недосліджених частин загальної проблеми. Наявні кількісні та якісні характеристики нецінових факторів, які визначають процес прийняття рішень про вибір місця здійснення покупки, не відображають специфіку споживчого ринку України. Постановка завдання. Визначити пріоритетні напрямки для проведення стратегічного маркетингового аналізу, що враховують сучасний стан галузі та ринку. Дослідити та визначити особливості розробки конкурентних стратегій, їх недоліки та переваги в умовах високого ступеня невизначеності та мінливості факторів підприємницького середовища. Виклад основного матеріалу. Ціна залишається найважливішим фактором конкурентної переваги в галузі роздрібної торгівлі в умовах повільного економічного росту. Великі частки ринку та подальший зріст компаній - лідерів за рахунок експансії є індикаторами конкурентної сили підприємств - лідерів за витратами. Спостерігаються процеси перерозподілу ринку та збільшення інтенсивності конкуренції між існуючими операторами. Висновки. Належне дослідження споживчих преференцій стосовно альтернативних каналів роздрібної торгівлі та нецінових чинників конкурентних стратегій забезпечуватиме підвищення рівня конкурентоспроможності підприємств в галузі.Посилання
Kotler, P. & Keller, K. L. (2012). Marketing Management (14th ed.). Prentice Hall: ―Pearson Education‖ [in English].
Mongay, J. (2006). Strategic Marketing. A literature review on definitions, concepts and boundaries. AUB, SBS, MPRePEc [in English].
Gilligan, C. & Wilson, R. (2009). Strategic Marketing Planning. (2nd ed.). Italy: ―Butterworth-Heinemann‖ [in English].
GfK: Gipermarkety — samyy dinamichno razvivay-ushchiysya kanal sovremennoy roznitsy v 2015 godu. [Hypermarkets are the most dynamically developing modern retail channel in 2015]. (2015, Ocotber 15). retailers.ua. Retrieved from http://retailers.ua/news/menedjment/2592-gipermarketyi-yavlyayutsya-samyim-dinamichno-razvivayuschimsya-kanalom-sovremennoy-roznitsyi-v-2015-godu [in Ukrainian]
Ukraine Economic Update (2017, April). worldbank.org. Retrieved from http://www.worldbank.org/en/country/ukraine/publication/economic-update-spring-2017 [in English].
Yak zminylysia dokhody ukraintsiv za 15 rokiv (infohrafika). [How have the incomes of the Ukrainian changed over past 15 years (infographics)]. (May 11, 2017). news.finance.ua. Retrieved from http://news.finance.ua/ua /news/-/401212/yak-zminylysya-dohody-ukrayintsiv-za-15-rokiv-infografika [in Ukrainian].
Hryhorenko, Yu. (2016, December 31). Torgovlya s priznakami optimizma. [Commerce with the optimism features]. trademaster.ua. Retrieved from https://trademaster.ua/rukov_ved/312287 [in Russian].
Zaitsev, I., Maranchak, M. (2017). Top-10 produktovykh merezh Ukrainy za kilkistiu mahazyniv. [Top -10 FMCG chains in Ukraine in terms of number of shops in 2016]. rau.ua. Retrieved from https://rau.ua/uk/novyni /krupnejshie-fmcg-2016/ [in Ukrainian].
V Ukraine stali aktivnee razvivatsya seti supermarketov [Supermarket chains began to develop more actively in Ukraine]. (2017, August 10). uamarket.info. Retrieved from http://www.uamarket.info/v-ukraine-stali-aktivnee-razvivatsya-seti-supermarketov/ [in Russian].
Morschetta, D., Swoboda, B. & Schramm-Klein, H. (2006). Competitive strategies in retailing an investigation of the applicability of Porter‘s framework for food retailers. Journal of Retailing and Consumer Services, 13, 275–287 [in English].
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Науковий вісник Полісся
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).