ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМСТВА РИТЕЙЛУ
DOI:
https://doi.org/10.25140/2410-9576-2018-3(15)-75-82Ключові слова:
підприємство, ритейл, конкуренто-спроможність, конкурентна перевага, конкурентний потенціал, формування, оцінкаАнотація
Актуальність теми дослідження. Cтрімкі зміни вимагають від підприємств ритейлу формування конкурентних переваг, зміцнення конкурентного потенціалу, що дозволяє залишитись на гребні хвилі під час інтенсивного росту конкуренції. Постановка проблеми. Формування конкурентних переваг є одним з найбільш важливих і складних завдань для будь-якого суб’єкту вітчизняного ритейлу. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Теоретико-методологічну базу наукових досліджень у галузі кон-курентних переваг складають праці Й. Шумпетера, М. Портера, М. Трейсі, Ф. Вірсема, Г. Хамел, К. Прахала, П. Друкера, К. Крістенсена, А. Матвеєва, С. Орлова, В. Царьова, у галузі ритейлу С. Домінгуса, А. Мазаракі, Т. Мельник. Виділення недосліджених частин загальної проблеми. Потребують поглиблення та удосконалення теоретико-методологічні засади системи формування конкурентних переваг підприємства ритейлу на основі використання внутрішніх джерел (існуючого конкурентного потенціалу) та зовнішніх (сприятливих чинників зовнішнього середовища). Постановка завдання. На особливу увагу заслуговує обґрунтування процесу формування конкурентних пере-ваг підприємства ритейлу, який представлено низкою послідовних етапів. Виклад основного матеріалу. У статті розглянуто систему формування конкурентних переваг підприємства ритейлу на основі використання внутрішніх та зовнішніх джерел. Авторами представлено поетапну послідовність формування конкурентних переваг, розроблено технологію формування конкурентних переваг, комплексну багатокритеріальну систему оцінки внутрішніх можливостей (конкурентного потенціалу) підприємства ритейлу. Висновки. Представлена система формування конкурентних переваг на основі використання внутрішніх та зовнішніх джерел надає практичний інструментарій щодо створення сукупності актуальних конкурентних переваг підприємства ритейлу з метою підвищення його конкурентоспроможності.Посилання
Shumpeter, J. A. (2007). Teoriya ekonomicheskogo razvitiya: kapitalizm, socializm i demokratiya [The theory of economic development: capitalism, socialism and democracy]. Moscow: Eksmo [in Russian].
Porter, M. (1990). The Competitive Advantage of Nations. Harvard Bussiness Review, March-April, 73-93 [in English].
Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free press [in English].
Treacy, M. & Wiersema, F. (1995). The Discipline of Market Leaders. Boston: Addison Wesley [in English].
Hamel, G. & Prahalad, C. (1994). Competing for the Future. Boston: Harvard Business School Press [in English].
Womack, J. P., Jones, D. T. & Roos, D. (2007). The Machine that changed the World: The Story of Lean Production. New York: Harper Collins [in English].
Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005). Blue ocean strategy: how to create uncontested market space and make the competition irrelevant. Boston: Harvard Business School Press [in English].
Chesbrough, H. W. (2003). Open Innovation: the New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press [in English].
Drucker, P. F. (2006). The Effective Executive: The Definitive Guide to Getting the Right Things Done. New York: Harper Business [in English].
Kristensen, K. (2004). Dilemma innovatora [The innovator’s dilemma]. Moscow: Alpina Biznes Buks [in Russian].
Orlov, S. L. & Matveev, A. N. (2013). Konkurentnye preimushchestva torhovli v systeme rehyonalnoho potrebytelskoho kompleksa [Competitive advantages of trade in the system of the regional consumer complex]. Vestnyk ekonomyky, prava i sotsyolohyy – Herald of Economics, Law and Sociology, 2, 72–74 [in Russian].
Balabanova, L. V. & Kholod, V. V. (2006). Marketynhove upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: stratehichnyi pidkhid: monohrafiia [Marketing Competitiveness Management: A Strategic Approach]. Donetsk: DonDUET [in Ukrainian].
Dominguez, C. S. (2007). Retailing establishments: a competitive analysis of commercial formats from the consumers’ profiles and perceptions. Journal of Retailing and Consumer Services, 14(5), 297-308 [in English].
Mazaraki, A. & Melnyk, T. (2010). Innovatsiyi yak dzherelo stratehichnykh konkurentnykh perevah [Innovations as a Source of Strategic Competitive Advantages]. Visnyk KNTEU – Bulletin of the KNTEU, 2, 5-17 [in Ukrainian].
Tsarev, V. V., Kantarovych, A. A. & Chernysh, V. V. (2008). Otsenka konkurentosprosobnosty predpriatiy (orhanyzatsyi). Teoryia i metodolohia [The assessment of the competitiveness of enterprises (organizations). Theory and methodology]. Moscow: YuNYTY-DANA [in Russian].
Honchar, O. I., Filipishyn, I. V. & Shcherbina, O. S. (2017). Information systems as an instrument for the enterprise potential development. Scientific bulletin of Polissia, 4 (12), 2, 16-21 [in English].
Honchar, O. I. (2015). Funktsionalno-orhanizatsiini aspekty upravlinnia potentsialom pidpryiemstva na zasadakh synerhetyky [Functional-organizational aspects of management of the potential of the enterprise on the principles of synergetics]. Naukovyi visnyk Polissia – Scientific bulletin of Polissia, 1, 77-84 [in Ukranian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).