ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА ЯК МЕХАНІЗМ РЕАЛІЗАЦІЇ НОВОЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ДЛЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ДОРОЖНЬОГО ГОСПОДАРСТВА
DOI:
https://doi.org/10.25140/2410-9576-2020-2(21)-73-82Ключові слова:
державно-приватне партнерство; публічно-приватне партнерство; державний сектор; транспортна інфраструктура; фінансуванняАнотація
У даній статті розкрито основні поняття, принципи, значення діяльності державно-приватного партнерства (ДПП), його значимість, головні положення та вагомість для функціонування та розвитку дорожнього господарства в Україні. Також наведено основні переваги функціонування системи державно-приватного партнерства, проаналізовано законодавчу базу та головні принципи для ефективної діяльності. Окреслено приклади успішних світових проєктів державно-приватного партнерства у сфері дорожнього господарства, які є основою для визначення розміру плати за проїзд по автомобільним дорогам загального користування для транспортних засобів. Охарактеризовано договори, які були укладені адміністративними установами на засадах державно-приватного партнерства.
Досліджено основну діяльність державного дорожнього фонду, джерела його фінансування та розподілу коштів. Визначено основні боргові зобов’язання дорожнього господарства та подальший їхній вплив на розвиток державно-приватного партнерства в Україні. З’ясовано головні проблеми, причини неефективності державно-приватного партнерства в сфері дорожнього господарства та запропоновано ефективні шляхи розвитку, вирішення складних питань. Проведено аналіз основних факторів, які впливають на розвиток державно-приватного партнерства України та наведено шляхи усунення негативних чинників. Розглянуто принципи дії та суть перших шести пілотних транспортних проєктів України і подальше збільшення їхньої кількості, які були розроблені з урахуванням світових стандартів на основі вимог обох сторін. Розкрито вплив світової пандемії на трафіки різних країн світу. Наведено приклади компаній, які в час послаблення карантинних обмежень змогли відновити свою діяльність і підвищити економічний рейтинг. Запропоновано основні шляхи покращення функціонування дорожнього господарства України.
Посилання
Закон України «Про державно-приватне партнерство» від 1 липня 2010 року № 2404-VI (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2010, № 40, ст.524) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text. 2. Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України URL: https://www.me.gov.ua/?lang=uk-UA. 3. Forbes.ua URL: https://subscribe.forbes.ua. 4. Doing Business URL: https://www.doingbusiness.org/en/rankings. 5. Benchmarking Infrastructure Development URL: https://bpp.worldbank.org/?fbclid=IwAR1bumrLDy6oBxy B5FTl4OYYEOF78yiqxZRxmwxz3fgrBdXzY_GQb5UtqP4. 6. Market Update Review of the European PPP Market in 2019. URL: https://www.eib.org/attachments /epec/epec_market_update_2019_en.pdf. 7. European Investment Bank URL: https://www.eib.org/en/publications/epec-ppps-financed-by-the-european-investment-bank-since-1990-2019. 8. Укравтодор URL: https://ukravtodor.gov.ua. 9. World Economic Outlook Database, October 2020 URL: "World Economic Outlook Database, October 2020" 10. "World Bank, International Comparison Program database: GDP, PPP (current international $)" URL: https://databank.worldbank.org/data/download/GDP_PPP.pdf. 11. Infrastructure: Global Toll Roads' Steep Climb Out Of COVID URL: https://www.spglobal.com/ratings /en/research/articles/200619-infrastructure-global-toll-roads-steep-climb-out-of-covid-11531767. 12. Про затвердження Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018-2022 роки URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/382-2018-п#Text 13. Державний дорожній фонд URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Державний_дорожній_фонд. 14. Road PPP program URL: https://roadppp.in.ua. 15. Estache, Antonio and Juan, Ellis and Trujillo-Castellano, Lourdes, Public-Private Partnerships in Transport (December 1, 2007). World Bank Policy Research Working Paper No. 4436, URL: https://www.researchgate.net /publication/23550436_Public-Private_Partnerships_in_Transport. 16. Verhoest, K. How Do Governments Support the Development of Public Private Partnerships? Measuring and Comparing PPP Governmental Support in 20 European Countries. Transport Reviews: A Transnational Transdisciplinary Journal. 2015. Volume 35, Issue 2. P. 118-139. 17. Міністерство інфраструктури URL: https://mtu.gov.ua. 18. Данилишин Б. Державно-приватне партнерство: стратегічна форма взаємодії влади і бізнесу. Збірник наукових праць економічного інституту Мінекономрозвитку України. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/derzhavno-privatne-partnerstvo-yak-forma-institutsyunalnoyi-vzaemodiyi-organiv-vladi-z-biznesom/viewer. 19. Качала, Т. М. Розвиток державно-приватного партнерства в житлово-комунальному господарстві регіону: проблеми та перспективи. Збірник наукових праць Київського національного економічного університету імені В. Гетьмана. Київ: КНЕУ, 2010. Випуск 23. С. 218-223. 20. Фільченков, В. А. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на науковий твір № 04205 від 06.03.2001. «Формування державно-приватного партнерства в соціальній сфері», 2008. С. 11. 21. Shkarlet, S. M., Khomenko, I. O., Kontseva, V. V. Actual problems of formation and funding of the state road funds. Науковий вісник Полісся. 2017. № 3 (11). Ч. 1. С.16-20. 22. Khomenko, I. O., Kontseva, V. V., Bezuglyi, А. O. Current state and features of financing of the road sector. Науковий вісник Полісся. 2017. № 4 (12). Ч.2. С. 201-205.
Хоменко, І. О., Гурнак ,В. М., Волинець, Л. М. Пріоритетні напрямки підвищення фінансової стійкості підприємств транспортної інфраструктури України. Фінансові дослідження. 2018. № 1 (4). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://fr.stu.cn.ua/tmppdf/110.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).