ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ СУТНОСТІ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.25140/2410-9576-2020-2(21)-170-177Ключові слова:
комерція; електронна комерція; електронний бізнес; цифровий маркетинг; науковий підхід; систематизаціяАнотація
Сфера торгівлі сьогодні зазнає кардинальних змін у результаті активного впровадження нових цифрових технологій, що протягом останніх десяти років змінили базові принципи функціонування цієї сфери. Електронна комерція є вже невід’ємною складовою всієї сфери торгівлі, яка розвивається в усьому світі дуже швидкими темпами. Це і обумовлює актуальність проведення наукових досліджень для поглиблення теоретичних та методичних положень її розвитку. У статті розглянуто питання визначення сутності категорії «електронна комерція». Визначено, що активний розвиток цього виду комерції у світі актуалізує проведення наукових досліджень у даному напрямку і зумовлює важливість поглиблення теоретичних та методичних положень розвитку електронної комерції, формування належного інституційного забезпечення активізації її подальшого функціонування. У статті на основі застосування методу контент-аналізу було виокремлено та проаналізовано наявні в науковій літературі концепції розгляду сутності електронної комерції. Встановлено наявність значної кількості таких підходів, що визначило необхідність їх систематизації в окремі напрями. Таким чином було виділено п’ять цілісних, узагальнених груп концепцій щодо трактування науковцями сутності електронної комерції, а саме: функціональний, інтерактивний, структурний, компонентний та статичний. У статті проаналізовано сутність кожної з концепції та запропоновано власне розуміння змісту категорії «електронна комерція»: електронна комерція – окремий вид електронного бізнесу, сутність якого полягає у формуванні та розвитку господарських відносин між економічними агентами у процесі продажу, придбання товарів та послуг за допомогою Інтернету, використання цифрових технологій маркетингу для їх збуту, електронних систем для оплати їхньої вартості з метою задоволення попиту на такі товари та послуги і для отримання прибутку.
Посилання
Shkarlet, S. Determinants of the financial services market functioning in the era of the informational economy development / S. Shkarlet, M. Dubyna, O. Zhuk // Baltic Journal of Economic Studies. – 2018. – Vol. 4; No. 3. – P. 349-357.
Шкарлет, С. М. Історико-генетичні форми інтерпретації сутності та змісту інформаційного етапу розвитку економіки / С. М. Шкарлет, М. В. Дубина // Економіст. – 2015. – № 2. – С. 14-17.
Закон України Про електронну комерцію : від 03.09.2015 № 675-VIII. Офіційний сайт Верховної Ради України. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19/print.
Пілевич, Д. Науково-концептуальні засади визначення сутності електронної комерції / Д. Пілевич // Проблеми і перспективи економіки та управління. – 2018. – № 4(16). – С. 114-121.
Тардаскіна, Т. М. Електронна комерція : навч. посіб. / Т. М. Тардаскіна, Є. М. Стрельчук, Ю. В. Терешко – Одеса : ОНАЗ ім. О. С. Попова, 2011. – 244 с.
Патраманська, Л. Ю. Електронна комерція: переваги та недоліки [Електронний ресурс] / Л. Ю. Патраманська // Ефективна економіка. – 2015. – № 11. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4505.
Борецька, І. Ю. Електронна комерція як складова частина електронного бізнесу [Електронний ресурс] / І. Ю. Борецька, С. В. Марєєв, С. В. Степова. – Режим доступу : http://www.rusnauka.com/15_APSN_2010/Informatica /67272.doc.htm.
Легенчук, С. Ф. Сутність електронної комерції: обліковий вимір / С. Ф. Легенчук, А. С. Скакун // Вісник ЖДТУ. – 2011. – № 4(58). – С. 59-65.
Юдін, О. М. Системи електронної комерції: створення, просунення і розвиток : монографія / О. М. Юдін, М. В. Макарова, Р. М. Лавренюк. – Полтава : РВВ ПУЕТ, 2011. – 201 с.
Соболєв, В. О. Сутність основних понять Інтернет-торгівлі [Електронний ресурс] / В. О. Соболєв – Режим доступу : http://www.rusnauka.com/15_DNI_2008/Economics/33645.doc.htm.
Бозуленко, О. Застосування маркетингу в електронній комерції. / О. Бозуленко, І. Жалба // Економіка і суспільство. –2017. – Вип. 13. – С. 363-367.
Nawarathna Banda. Ecommerce [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://cutt.ly/bns20cU.
Khan, A. G. Electronic Commerce: A Study on Benefits and Challenges in an Emerging Economy / Abdul Gaffar Khan // Global Journal of Management and Business Research: B Economics and Commerce. – 2016. – Vol. 16, Issue 1. Version 1.0. – Р. 18-22. – Режим доступу : https://globaljournals.org/GJMBR_Volume16/3-Electronic-Commerce-A-Study.pdf.
Шалева, О. І. Електронна комерція : навч. посіб. / І. О. Шалева – Київ : Центр учбової літератури, 2011. – 216 с.
Желіховський, В. М. Правові засади електронної комерції в Україні : автореф. дис. … канд. екон. наук: 12.00.07 «Адміністративне право і процес, фінансове право, інформаційне право» / Київський національний університет внутрішніх справ. –Київ, 2007. – 22 с.
Міщенко, С. В. Банківська енциклопедія / С. В. Міщенко, С. В. Науменкова – Київ : Центр наукових досліджень Національного банку України : Знання, 2011. – 504 с.
Теницька, Н. Стан та перспективи розвитку системи збуту товарів через електронні мережі в сучасних умовах господарювання / Н. Теницька, А. Чайкіна // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. – № 3; T. 3. – С. 176-179.
Балик, У. О. Електронна комерція як елемент системи світового господарства / У. О. Балик, М. В. Колісник // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2014. – № 811: Логістика. – С. 11-19.
Євтушенко, Д. Д. Електронний бізнес, електронна комерція, інтернет-торгівля: сутність та взаємозв’язок понять / Д. Д. Євтушенко // Бізнес Інформ. – 2014. – № 8. – С. 184-188.
Гармідер, Л. Д. Особливості розвитку вітчизняної електронної комерції / Л. Д. Гармідер, А. В. Орлова // Європейський вектор економічного розвитку. – 2015. – № 1 (18). – С. 58-65. 21. Ховрак, І. Електронна комерція в Україні: переваги та недоліки / І. Ховрак // Економіка, фінанси, право. – 2013. – № 4. – С. 16-20.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).