Стратегічне планування зовнішньоекономічної діяльності підприємств: особливості для різних сфер діяльності
DOI:
https://doi.org/10.25140/2410-9576-2023-1(26)-211-222Ключові слова:
стратегічне планування, зовнішньоекономічна діяльність, особливостіАнотація
У статті проведено обґрунтування особливостей стратегічного планування зовнішньоекономічної діяльності підприємств для різних сфер діяльності.
У результаті було з’ясовано, що ЗЕД - це складне явище, яке передбачає продаж товарів і послуг і стосується всіх сфер діяльності підприємства. Визначено, що до переваг ЗЕД відносяться: розширені ринкові можливості; диверсифікація ризиків; доступ до нових ресурсів; економія від масштабу та обсягу; поліпшення іміджу бренду. Проблеми ЗЕД є: різні мови та культури; регуляторні та правові складності; логістичні та операційні проблеми; фінансові ризики; конкуренція та бар’єри для входу на ринок.
Ключовими факторами при реалізації стратегії ЗЕД є: глобальний підхід і мислення у всього підприємства; чітка мотивація та відданість ЗЕД; відповідна адаптація до особ-ливостей ринку; проактивний пошук можливостей зростання на зовнішніх ринках.
Уточнено, що ЗЕД підприємств — це динамічний процес, який пояснюється ви-користанням теоретичних моделей із різними підходами, які, загалом, зазвичай об’єднують у дві великі тенденції: ті, що дотримуються традиційного підходу до процесу інтернаціоналізації (послідовний або крок за кроком) і ті, які пропонують альтернативні моделі. Слід розуміти, що стратегія ЗЕД є частиною корпоративної стратегії компанії, і що організація повинна просувати міжнародну культуру наскрізно, починаючи з керівництва. Проте компанії повинні бути мотивовані, починаючи процес ЗЕД. Для того, щоб гарантувати успішну роботу за кордоном, необхідний мінімум ключових факторів.
Емпіричні результати показують, що стратегічного планування ЗЕД є особливим видом стратегії, і його можна описати як складний і багатовимірний процес прийняття рішень. У цьому процесі недостатньо розробити та спланувати корпоративну глобальну стратегію, тому що її успішна реалізація включає деякі інші та відповідні виклики та особливості для різних сфер діяльності.
Посилання
Zhyhalkevych, Zh., & Drahomoshchenko, A. (2021). Stratehichne planuvannia zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva [Strategic planning of the enterprise's foreign economic activity]. Ekonomika ta suspilstvo – Economics and society, (33). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-27.
Ievtushenko, V.A., Liashevska, V.I., Chupryniuk, Yu.V. (2020). Doslidzhennia ta vdoskonalennia stratehichnoho planuvannia zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva [Research and improvement of strategic planning of the enterprise's foreign economic activity]. Biznes Inform – Business Inform, (6), 23–29.
Chukhlata, Zh.H. (2018). Osoblyvosti stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom vsuchasnykh umovakh [Peculiarities of strategic enterprise management in modern conditions]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of the economy of transport and industry, (62), 362–367. https://doi.org/10.18664/338.47:338.45.v0i62.133978 tp://economyandsociety.in.ua
Mikhailushkin, P.V., Gusakov, N.P., Volgina, N.A., Belova, I.N., Lukyanets, A.S. (2017). Organization of Foreign Economic Activity of the Enterprise. International Journal of Applied Business and Economic Researc, 15(11), 185-195.
Havlovska, N.I. (2016). Economic security of foreign economic activity of industrial enterprises: evaluation, modeling, support mechanism.
Maksymenko, I.Ya., Maksymenko, Yu.O. (2020). Foreign economic activity of the enterprise: accounting of acquisition of stocks for foreign currency. Investments: practice and experience, (21–22), 73–77.
Borini, F. M., de Miranda Oliveira, M., Silveira, F. F., & de Oliveira Concer, R. (2012). The reverse transfer of innovation of foreign subsidiaries of Brazilian multinationals. European Management Journal, 30(3), 219-231.
Hashim, F. (2015). SMEs’ impediments and developments in the internationalization process: Malaysian experiences. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 11(2), 100-119.
Li, Y., Guohui, S., & Eppler, M.J. (2008). Making strategy work: A literature review on the factors influencing stragegy implementation. Università della Svizzera Italiana.
Rodriguez, M.C., Wise, A.J., & Martinez, R.C. (2013). Strategic capabilities in exporting: an examination of the performance of Mexican firms. Management Decision, 51(8), 1643-1663.
Vissak, T., & Francioni, B. (2013). Serial nonlinear internationalization in practice: A case study. International Business Review, 22(6), 951-962.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).