Маркетингові дослідження споживчого ринку в умовах воєнного стану: особливості та пріоритети
DOI:
https://doi.org/10.25140/2410-9576-2023-2(27)-338-352Ключові слова:
споживчий ринок, маркетингові дослідження, попит, кон’юнктура ринку, товари безпекового призначення, потреби споживачів, логістичне забезпеченняАнотація
У статті представлені дослідження споживчого ринку в умовах воєнного стану, розкриті особливості формування попиту на товари безпекового призначення. Показано, що ситуація яка склалася на споживчому ринку в період запровадження воєнного стану, суттєво змінила пріоритети споживацької поведінки населення, висунувши на перший план потребу в захищеності та життєзабезпечення, що суттєво підвищило попит на товари та послуги безпекового призначення. Проаналізована поведінка основних учасників споживчого ринку, де в умовах воєнного стану ще більш посилилось суперечності в системі «реалізатор-споживач», що негативно вплинуло на товарообіг та функціонування каналів розподілу товарів. Значна увага приділена ціноутворенню на товари безпекового асортименту як особливого виду товарів, можливості їх придбання певними категоріями населення з обмеженою платоспроможністю, охарактеризована соціальна відповідальність бізнесу в умовах воєнного стану. Виявлені та формалізовані пріоритетні напрямки маркетингових досліджень ринку та його основних суб’єктів, які реалізуються в поетапному процесі послідовного вивчення потреб споживачів на товари безпекового асортименту та джерел їх постачання, дослідження діяльності конкурентів та можливості раціональної організації логістичного ланцюга доставки зазначених товарів кінцевим споживачам. Підкреслюється, що дослідження саме потреб споживачів і способів їх задоволення актуалізуються в умовах виникнення надзвичайних ситуацій. Представлена загальна схема процесу маркетингових досліджень споживчого ринку та його основних суб’єктів в умовах зміни або виникнення нових потреб споживачів. З огляду на особливості ситуації, що склалась на споживчому ринку в умовах воєнного стану, значущості
самих товарів безпекового призначення, виникненням певних проблем, пов’язаних з пошуком, вибором та постачанням, запропоновані методичні аспекти маркетингових досліджень зазначених товарів та їх логістичного забезпечення, що дозволяє більш ефективно розв’язувати наявні проблеми.
Посилання
Ilchenko, T.V. (2016). Marketynhovi doslidzhennia na ahrarnomu rynku Ukrainy [Marketing research on the agricultural market of Ukraine]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod Na-tional University, 10(1), 125-128.
Karpenko, L. (2022). Marketynhovi doslidzhennia kon᾽iuktury rynku orhanich-noi produktsii [Marketing studies of the organic products market]. Pidpryiemstvo ta innovatsii – Enterprise and innovation, (23), 21-24.
Kovinko, O.M., Bolkun, I.M., Chaban, I.S. (2018). Marketynhove doslidzhennia rynku turystychnykh posluh [Marketing research of the tourist services market]. Ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: Economics, Business and Man-agement Skhidna Yevropa, 4(15), 191-194.
Lohosha, R.V., Mazur, K.V., Krychkovskyi, V.I. (2021). Marketynhove doslidzhennia rynku ovochevoi produktsii v Ukraini [Marketing research of the market of vegetable products in Ukraine]. TOV «ТVORY».
Meish, A.V., Matviichuk, O.V. (2020). Marketynhovi doslidzhennia: ikh rol ta potreba u rynkovii ekonomitsi [Marketing research: its role and need in the market economy]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Bulletin of the Khmelnytskyi National University, 3, 80-84.
Palekha, Y.I., Palekha, O.I. (2019). Marketynh informatsiinykh produktiv i posluh [Marketing of information products and services]. Vyd-vo Lira.
Pushkar, O.I., Khyl, L.P., Bondarenko, L.F. (2020). Rol marketynhovykh doslidzhen rynku v zabezpechenni zrostannia natsionalnoi ekonomiky [The role of market research in ensuring the growth of the national economy]. Biznes-Inform – Business-Inform, 11, 448-456.
Tanaisiichuk, A.M., Sirenko, S.O., Kasko, I.A. (2019). Marketynhove doslidzhennia rynku knyh [Marketing research of the book market]. Infrastruktura rynku – Market infrastructure, 38, 244-250.
Tanaisiichuk, A.M. (2020). Marketynhovi doslidzhennia rynku koreiskoi kosmetyky v Ukraini [Marketing research of Korean cosmetics market in Ukraine]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: economy, business and management, 25, 292-298.
Tkachenko, V.V., Hromova, A.M. (2018). Rynok marketynhovykh doslidzhen v Ukraini [The market of marketing research in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state, 3, 84-87.
Fisun, Y.V., Borysenko, O.S., Yarmoliuk, O.I. (2022). Innovatsiini pidkhody provedennia marketynhovykh doslidzhen suchasnykh pidpryiemstv [Innovative ap-proaches to conducting marketing research of modern enterprises]. Derzhava ta re-hiony – State and regions, 2(125), 99-103.
Shevchenko, A.V., Marchuk, V.V., Adieieva, H.V. (2021). Standarty zab-ezpechennia marketynhovykh doslidzhen v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Standards for ensuring marketing research in the digital economy]. Marketynh – Marketing, (87), 115-122.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).