Вплив маркетингових інструментів на розвиток споживчого кредитування в Україні
DOI:
https://doi.org/10.25140/2410-9576-2024-1(28)-484-502Ключові слова:
споживче кредитування; банк; маркетинг; маркетингове управління; макромаркетинг; мікромаркетинг; модель; трансформація; інструменти мар- кетингу; традиційний маркетинг; електронний маркетингАнотація
У статті поданий короткий історичний екскурс, щодо зародження маркетингових інструментів у банківській діяльності. Виокремлені загальносвітові тенденції розвитку маркетингових досліджень у банківській сфері. Згруповані етапи становлення банківського маркетингу в Україні та виділена специфіка їх впровадження.
Проаналізовано вплив споживчого кредитування на диверсифікацію банківських кредитних продуктів та поданий графічний аналіз темпів скорочення банківських установ в Україні, що скоординували свою діяльність на одному сегменті кредитування, відмовившись від проведення ґрунтовних маркетингових досліджень. Розкрито принципи банківського маркетингу щодо діяльності у споживчому кредитуванні у вигляді «маркетингового міксу-4Р»: продукт (product), ціна (price), реклама (promotion), місце (place).
Представлена графічно поетапна структура стратегічного інструментарію маркетингового управління створення споживчого кредиту. Введені поняття мікромаркетингу та макромаркетингу у споживчому кредитуванні та проведена порівняльна характеристика мікромаркетингу й макромаркетингу у вимірі фінансового ринку за такими ознаками, як мета, завдання, об’єкт, домінанти інтересів, характеристики, період
впровадження інструментів, маркетингові технології та масштаб впливу. Запропонована модель організаційної структури відділу маркетингу з огляду на споживче кредитування, яка базується на клієнтоорієнтованому підході вибору банківського продукту.
Структуровано показники SWOT-аналізу маркетингових інструментів, що впливають на розвиток споживчого кредитування з огляду на визначення сильних сторін (S), слабких сторін (W), можливостей (O) і загроз (T) для оперативного реагування на конкурентні кредитні програми, створюючи контрумови для запобігання захопленню великої долі кредитного ринку. Показана динаміка витрат на маркетингові дослідження банківських
установ України в порівнянні з банківськими установами інших держав. Розроблена модель трансформації від традиційного до електронного типу маркетингу споживчого кредитування в банківських установах.
Посилання
Aleskerova, Yu.V. (2018). Osoblyvosti rozvytku spozhyvchoho kredytuvannia v Ukraini [Features of the development of consumer lending in Ukraine].
Prychornomorski ekonomichni studii – Black Sea economic studies, 27, 87-92.
Ampilohova, K.O. (2020). Suchasni metody upravlinnia ryzykamy kredytuvannia ba-nkamy fizychnykh osib [Modern methods of managing the risks of
lending by banks to individuals]. Socioeconomic Problems of The Modern Period of Ukraine, 4(144), 33-39.
Andriishyna, N.B. (2013). Kontseptualnyi pidkhid shchodo prohnozuvannia popytu [Conceptual approach to demand forecasting]. Biznes Inform – Business
Inform, (6), 120-124.
Prymostka, L.O., Dyba, M.I. (2015). Bankivska systema Ukrainy: instytutsiini zminy ta innovatsii [The banking system of Ukraine: institutional changes and innovations]. KNEU.
Blashchuk-Deviatkina, N.Z., Petyk, L.O., Kindrat, Yu.I. (2018). Rehuliuvannia spozhyvchoho kredytuvannia v Ukraini [Regulation of consumer lending in Ukraine].
Molodyi vchenhyi – Young scholar, (11(63)), 1073-1079.
Vovk, V., Makhota, A. (2010). Analitychnyi instrumentarii otsinky dynamichnykh konkurentnykh perevah banku z urakhuvanniam yikh stiikosti u dovhostrokovii
perspektyvi [Analytical tools for assessing dynamic competitive advantages of the bank taking into account their sustainability in the long-term perspective]. Visnyk
Natsionalnoho banku Ukrainy – Bulletin of the National Bank of Ukraine, (12), 22-27.
Vovchak, O.D., Atoniuk, O.I. (2016). Spozhyvche kredytuvannia v Ukraini: suchasnyi stan ta tendentsii rozvytku v umovakh finansovo-ekonomichnoi nestabilnosti
[Consumer lending in Ukraine: current state and development trends in the conditions of financial and economic instability]. Yevropeiski perspektyvy – European prospects, 2, 148-157.
Volkova, N.I., Statkevych, H.V. (2021). Rozvytok spozhyvchoho kredytuvannia v kryzovykh umovakh [Development of consumer lending in crisis conditions].
Ekonomika ta derzhava – Economy and state, (11), 106-111.
Volkova, N.I. (2016). Kontseptualni pidkhody shchodo vdoskonalennia kredytuvannia spozhyvchykh potreb naselennia [Conceptual approaches to improving
lending to consumer needs of the population]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economics and management management, (4), 143-152.
Havrylko, T.O. (2019). Spozhyvche kredytuvannia v Ukraini [Consumer crediting in Ukraine]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika
i upravlinnia – Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Economics and management, 30(69)(5), 110-116.
Hanziuk, S.M., Vyshniakova, Yu.O. (2019). Kredytuvannia spozhyvchykh potreb v Ukraini [Consumer lending in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, (18), 47–52.
Dobryk, L.O. (2013). Aktualni aspekty spozhyvchoho kredytuvannia v Ukraini [Actual aspects of consumer lending in Ukraine]. Efektyvna ekonomika – Effective
economy, (2), 21–25.
Zaslavska, O.I. (2021). Analiz ta otsinka suchasnoho stanu rozdribnoho bankivskoho biznesu v Ukraini u sferi kredytuvannia [Analysis and assessment of the
current state of retail banking business in Ukraine in the field of lending]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho Universytetu. Seriia Ekonomika – Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Economy series, 1(57), 114-120.
Konoplytska, O.M. (2013). Spozhyvche kredytuvannia v Ukraini ta sviti: problemy ta perspektyvy [Consumer crediting in Ukraine and the world: problems and
prospects]. Zbirnyk naukovykh prats RDHU – Collection of research papers of RDSU, (2(48)), 102–112.
Kudenko, N.V. (2012). Stratehichnyi marketynh [Strategic marketing]. KNEU.
Liutyi, I.O., Solodka, O.O. (2009). Bankivskyi marketynh [Banking marketing]. TsUL.
Nesen, O.V. (2018). Spozhyvche kredytuvannia v Ukraini: problemy nadannia ta napriamy rozvytku operatsii [Consumer lending in Ukraine: problems of provision and directions of development of operations]. Naukovyi zhurnal «ΛOHOΣ. Mystetst-vo naukovoi dumky» – Scientific journal "ΛOГOΣ. The art of scientific thought", (1), 42-43.
Prostova, O.I. (2015). Innovatsiini metody marketynhovykh komunikatsii ta perspe-ktyvy yikh vykorystannia v politychnii praktytsi [Prostova. Innovative methods
of marketing communications and prospects for their use in political practice]. Stalyi rozvytok ekonomiky – Sustainable development of the economy, (4), 28–32.
Reshetilova, T.B., Dovhan, S.M. (2015). Marketynhovi doslidzhennia [Marketing research]. NHU.
Semenda, D.K., Semenda, O.V. (2018). Doslidzhennia povedinky spozhyvachiv v suchasnykh rynkovykh umovakh [Consumer behavior research in
modern market conditions]. Molodyi vchenyi – Young scientist, (1(1)), 535-540.
Semenoh, A. (2019). Ekosystemy tsyfrovykh platform yak faktor transformatsii biznesu v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Ecosystems of digital platforms
as a factor of business transformation in the conditions of the digital economy]. Visnyk KNUTD – Visnyk KNUTD, (4(137)), 39–50.
Shapoval, O.A. (2016). Instytutsiini zasady upravlinnia ryzykamy spozhyvchoho kredytuvannia [Institutional principles of consumer credit risk management].
Ekonomichni perspektyvy pidpryiemnytstva v Ukraini: Vseukr. Internet-konf. – Economic prospects of entrepreneurship in Ukraine: All-Ukrainian Internet Conf.
(pp. 381-385), DUFSU.
Dubyna, M., Parubets, O., Zelenska, O., Yevtushenko, Y., Muzyka, V., Serdiuk, D. (2023). Financial instruments to ensure sustainable development in the
post-shock period of the national economy recovery. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, (45(4)), 390–398.
Dubyna, M., Bazilinska, O., Panchenko, O., Sadchykova, I. Kozlianchenko, A., Tarasenko, A. (2023). The Role and Prospects of the Use of Artificial Intelligence Technology in the Credit Activities of Banking Institutions. Review of Economics and Finance, 21(1), 2042-2051. https://refpress.org/wp-content/uploads/
/12/Dubyna_REF.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).