Вплив маркетингових інструментів на розвиток споживчого кредитування в Україні

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25140/2410-9576-2024-1(28)-484-502

Ключові слова:

споживче кредитування; банк; маркетинг; маркетингове управління; макромаркетинг; мікромаркетинг; модель; трансформація; інструменти мар- кетингу; традиційний маркетинг; електронний маркетинг

Анотація

У статті поданий короткий історичний екскурс, щодо зародження маркетингових інструментів у банківській діяльності. Виокремлені загальносвітові тенденції розвитку маркетингових досліджень у банківській сфері. Згруповані етапи становлення банківського маркетингу в Україні та виділена специфіка їх впровадження.
Проаналізовано вплив споживчого кредитування на диверсифікацію банківських кредитних продуктів та поданий графічний аналіз темпів скорочення банківських установ в Україні, що скоординували свою діяльність на одному сегменті кредитування, відмовившись від проведення ґрунтовних маркетингових досліджень. Розкрито принципи банківського маркетингу щодо діяльності у споживчому кредитуванні у вигляді «маркетингового міксу-4Р»: продукт (product), ціна (price), реклама (promotion), місце (place).
Представлена графічно поетапна структура стратегічного інструментарію маркетингового управління створення споживчого кредиту. Введені поняття мікромаркетингу та макромаркетингу у споживчому кредитуванні та проведена порівняльна характеристика мікромаркетингу й макромаркетингу у вимірі фінансового ринку за такими ознаками, як мета, завдання, об’єкт, домінанти інтересів, характеристики, період
впровадження інструментів, маркетингові технології та масштаб впливу. Запропонована модель організаційної структури відділу маркетингу з огляду на споживче кредитування, яка базується на клієнтоорієнтованому підході вибору банківського продукту.
Структуровано показники SWOT-аналізу маркетингових інструментів, що впливають на розвиток споживчого кредитування з огляду на визначення сильних сторін (S), слабких сторін (W), можливостей (O) і загроз (T) для оперативного реагування на конкурентні кредитні програми, створюючи контрумови для запобігання захопленню великої долі кредитного ринку. Показана динаміка витрат на маркетингові дослідження банківських
установ України в порівнянні з банківськими установами інших держав. Розроблена модель трансформації від традиційного до електронного типу маркетингу споживчого кредитування в банківських установах.

Біографії авторів

Тетяна Забаштанська, Національний університет «Чернігівська політехніка»

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркетингу, PR-технологій та логістики

Олена Тарасенко, Національний університет «Чернігівська політехніка»

кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування

Сергій Попов, Національний університет «Чернігівська політехніка»

аспірант кафедри фінансів, банківської справи та страхування

Посилання

Aleskerova, Yu.V. (2018). Osoblyvosti rozvytku spozhyvchoho kredytuvannia v Ukraini [Features of the development of consumer lending in Ukraine].

Prychornomorski ekonomichni studii – Black Sea economic studies, 27, 87-92.

Ampilohova, K.O. (2020). Suchasni metody upravlinnia ryzykamy kredytuvannia ba-nkamy fizychnykh osib [Modern methods of managing the risks of

lending by banks to individuals]. Socioeconomic Problems of The Modern Period of Ukraine, 4(144), 33-39.

Andriishyna, N.B. (2013). Kontseptualnyi pidkhid shchodo prohnozuvannia popytu [Conceptual approach to demand forecasting]. Biznes Inform – Business

Inform, (6), 120-124.

Prymostka, L.O., Dyba, M.I. (2015). Bankivska systema Ukrainy: instytutsiini zminy ta innovatsii [The banking system of Ukraine: institutional changes and innovations]. KNEU.

Blashchuk-Deviatkina, N.Z., Petyk, L.O., Kindrat, Yu.I. (2018). Rehuliuvannia spozhyvchoho kredytuvannia v Ukraini [Regulation of consumer lending in Ukraine].

Molodyi vchenhyi – Young scholar, (11(63)), 1073-1079.

Vovk, V., Makhota, A. (2010). Analitychnyi instrumentarii otsinky dynamichnykh konkurentnykh perevah banku z urakhuvanniam yikh stiikosti u dovhostrokovii

perspektyvi [Analytical tools for assessing dynamic competitive advantages of the bank taking into account their sustainability in the long-term perspective]. Visnyk

Natsionalnoho banku Ukrainy – Bulletin of the National Bank of Ukraine, (12), 22-27.

Vovchak, O.D., Atoniuk, O.I. (2016). Spozhyvche kredytuvannia v Ukraini: suchasnyi stan ta tendentsii rozvytku v umovakh finansovo-ekonomichnoi nestabilnosti

[Consumer lending in Ukraine: current state and development trends in the conditions of financial and economic instability]. Yevropeiski perspektyvy – European prospects, 2, 148-157.

Volkova, N.I., Statkevych, H.V. (2021). Rozvytok spozhyvchoho kredytuvannia v kryzovykh umovakh [Development of consumer lending in crisis conditions].

Ekonomika ta derzhava – Economy and state, (11), 106-111.

Volkova, N.I. (2016). Kontseptualni pidkhody shchodo vdoskonalennia kredytuvannia spozhyvchykh potreb naselennia [Conceptual approaches to improving

lending to consumer needs of the population]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economics and management management, (4), 143-152.

Havrylko, T.O. (2019). Spozhyvche kredytuvannia v Ukraini [Consumer crediting in Ukraine]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika

i upravlinnia – Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Economics and management, 30(69)(5), 110-116.

Hanziuk, S.M., Vyshniakova, Yu.O. (2019). Kredytuvannia spozhyvchykh potreb v Ukraini [Consumer lending in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, (18), 47–52.

Dobryk, L.O. (2013). Aktualni aspekty spozhyvchoho kredytuvannia v Ukraini [Actual aspects of consumer lending in Ukraine]. Efektyvna ekonomika – Effective

economy, (2), 21–25.

Zaslavska, O.I. (2021). Analiz ta otsinka suchasnoho stanu rozdribnoho bankivskoho biznesu v Ukraini u sferi kredytuvannia [Analysis and assessment of the

current state of retail banking business in Ukraine in the field of lending]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho Universytetu. Seriia Ekonomika – Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Economy series, 1(57), 114-120.

Konoplytska, O.M. (2013). Spozhyvche kredytuvannia v Ukraini ta sviti: problemy ta perspektyvy [Consumer crediting in Ukraine and the world: problems and

prospects]. Zbirnyk naukovykh prats RDHU – Collection of research papers of RDSU, (2(48)), 102–112.

Kudenko, N.V. (2012). Stratehichnyi marketynh [Strategic marketing]. KNEU.

Liutyi, I.O., Solodka, O.O. (2009). Bankivskyi marketynh [Banking marketing]. TsUL.

Nesen, O.V. (2018). Spozhyvche kredytuvannia v Ukraini: problemy nadannia ta napriamy rozvytku operatsii [Consumer lending in Ukraine: problems of provision and directions of development of operations]. Naukovyi zhurnal «ΛOHOΣ. Mystetst-vo naukovoi dumky» – Scientific journal "ΛOГOΣ. The art of scientific thought", (1), 42-43.

Prostova, O.I. (2015). Innovatsiini metody marketynhovykh komunikatsii ta perspe-ktyvy yikh vykorystannia v politychnii praktytsi [Prostova. Innovative methods

of marketing communications and prospects for their use in political practice]. Stalyi rozvytok ekonomiky – Sustainable development of the economy, (4), 28–32.

Reshetilova, T.B., Dovhan, S.M. (2015). Marketynhovi doslidzhennia [Marketing research]. NHU.

Semenda, D.K., Semenda, O.V. (2018). Doslidzhennia povedinky spozhyvachiv v suchasnykh rynkovykh umovakh [Consumer behavior research in

modern market conditions]. Molodyi vchenyi – Young scientist, (1(1)), 535-540.

Semenoh, A. (2019). Ekosystemy tsyfrovykh platform yak faktor transformatsii biznesu v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Ecosystems of digital platforms

as a factor of business transformation in the conditions of the digital economy]. Visnyk KNUTD – Visnyk KNUTD, (4(137)), 39–50.

Shapoval, O.A. (2016). Instytutsiini zasady upravlinnia ryzykamy spozhyvchoho kredytuvannia [Institutional principles of consumer credit risk management].

Ekonomichni perspektyvy pidpryiemnytstva v Ukraini: Vseukr. Internet-konf. – Economic prospects of entrepreneurship in Ukraine: All-Ukrainian Internet Conf.

(pp. 381-385), DUFSU.

Dubyna, M., Parubets, O., Zelenska, O., Yevtushenko, Y., Muzyka, V., Serdiuk, D. (2023). Financial instruments to ensure sustainable development in the

post-shock period of the national economy recovery. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, (45(4)), 390–398.

Dubyna, M., Bazilinska, O., Panchenko, O., Sadchykova, I. Kozlianchenko, A., Tarasenko, A. (2023). The Role and Prospects of the Use of Artificial Intelligence Technology in the Credit Activities of Banking Institutions. Review of Economics and Finance, 21(1), 2042-2051. https://refpress.org/wp-content/uploads/

/12/Dubyna_REF.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-10

Як цитувати

Забаштанська, Т. ., Тарасенко, О. ., & Попов, С. . (2024). Вплив маркетингових інструментів на розвиток споживчого кредитування в Україні. Науковий вісник Полісся, (1 (28), 484–502. https://doi.org/10.25140/2410-9576-2024-1(28)-484-502