РОЗВИТОК СФЕРИ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ТА ФІНАНСОВИЙ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.25140/2410-9576-2019-1(17)-85-92Ключові слова:
higher education, finances, regulation, information economyАнотація
Актуальність теми дослідження. ХХІ століття є
епохою докорінних трансформацій суспільних й, зокрема,
економічних відносин. Їх рушійною силою є знання. Створення нових знань відбувається у результаті обміну
інформацією між суб’єктами даного процесу. Важливим
елементом системи продукування та трансферу нових
знань являються освітні заклади, зокрема, вищої освіти.
Постановка проблеми. Якісні характеристики функціонування вищої освіти суттєво залежать від ступеня
ефективності системи управління, яка включає організаційну та фінансову компоненти.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання
підвищення ефективності функціонування сфери вищої
освіти розглядаються у наукових працях вчених: С. Слаутера, П. Темпла, Д. Тілейка.
Виділення недосліджених частин загальної
проблеми. Проблематика формування організаційно-фінансових передумов розвитку вітчизняної сфери вищої
освіти потребує додаткового дослідження.
Постановка завдання. Метою статті є аналіз
функціонування сфери вищої освіти в Україні та формування пропозицій щодо покращення її організаційного та
фінансового забезпечення.
Виклад основного матеріалу. Проаналізовано
сучасну ситуацію в системі вищої освіти України в
контексті показників контингенту студентів, обсягів
фінансування. Обгрунтовано пропозиції, реалізація яких
спрямована на покращення фінансового стану закладів
вищої освіти та створення передумов збільшення контингенту студентів.
Висновки. Розвиток вітчизняної сфери вищої освіти
є одним із пріоритетів національної економічної політики. Формування сприятливих передумов функціонування
сфери вищої освіти України забезпечить фінансовий,
соціальний та репутаційний ефекти.
Посилання
Temple, P. (Eds.). (2014). Universities in the Knowledge Economy: Higher education organisation and global change. London: Routledge [in English].
Tilak, J.B.G. (2003). Higher Education and Development. International Handbook of Educational Research in the Asia-Pacific Region (pp. 809-826). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers [in English].
Slaughter, S., & Rhoades, G. (2004). Academic capitalism and the new economy: Markets, state, and higher education. Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press [in English].
Postiglione, G. A. (Eds.). (2006). Education and Social Change in China: Inequality in a Market Economy. Armonk, NY: Sharpe [in English].
Vyshcha osvita v Ukraini u 2017 rotsi [Higher education in Ukraine in 2017]. (2018). Kyiv: State Statistics Service of Ukraine [in Ukrainian].
Chyselnist postiinoho naselennia po rehionakh (za otsinkoiu) na 1 sichnia 2018 roku [Number of resident population by region (according to estimate) as of January 1, 2018] ukrstat.gov.ua. Retrieved from http://www.ukrstat. gov.ua/ [in Ukrainian].
Universytetske doslidzhennia UNíDOS 13 [University study UNíDOS 13]. (2017). Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv [in Ukrainian].
Rezultaty sotsiolohichnoho doslidzhennia “Abituriient-2015” [Results of sociological research "Applicant - 2015"]. (2016). web.kpi.kharkov.ua. Retrieved from http://web.kpi. kharkov.ua/sp/rezultati-doslidzhennya-abituriyent-2015/ [in Ukrainian].
Rezultaty opytuvannia pershokursnykiv yurydychnoho fakultetu [Results of the first-year students' survey of the Faculty of Law]. (2018). lawfaculty.chnu.edu.ua. Retrieved from http://lawfaculty.chnu.edu.ua/rezultaty-opytuvannia-pershokursnykiv-iurydychnoho-fakultetu/ [in Ukrainian].
Tilak, J.B.G. (2011). Trade in higher education: The role of the General Agreement on Trade in Services (GATS). Paris: International Institute for Educational Planning [in English].
Education: Inbound internationally mobile students by continent of origin. (2018). unesco.org. Retrieved from http://data.uis.unesco.org/ [in English].
Education: Outbound internationally mobile students by host region. (2018). unesco.org. Retrieved from http://data.uis.unesco.org/ [in English].
Osnovni pokaznyky diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy na pochatok 201617 navchalnoho roku [The main indicators of the activity of higher educational i nstitutions of Ukraine at the beginning of the 2016/17 academic year]. (2017). Kyiv: State Statistics Service of Ukraine [in Ukrainian].
Education at a Glance 2018: OECD Indicators. (2018). Paris: OECD Publishing [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).