Теоретичні підходи до розгляду сутності банківського маркетингу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25140/2410-9576-2025-1(30)-108-122

Ключові слова:

маркетинг, банківська установа, маркетингова діяльність, маркетинг послуг, банківський маркетинг, фінансова послуга, клієнтоорієнтованість, комплекс маркетингу, модель «4P», модель «8P»

Анотація

У статті досліджено етапи становлення банківського маркетингу як самостійного напрямку теорії та практики управління у банківській сфері. Обґрунтовано еволюцію поглядів на сутність банківського маркетингу. Визначено основні функції банківського маркетингу в контексті зростання вимог до ефективності, адаптивності та інноваційності банківських установ. Приділена увага трансформації концепції комплексу маркетингу від класичної моделі «4P» до розширеної моделі «8P», що враховує специфіку послуг та нематеріальні аспекти взаємодії банківських установ з клієнтами.

 

Біографії авторів

Максим Дубина, Національний університет «Чернігівська політехніка»

доктор економічних наук, професор,
завідувач кафедри фінансів, банківської справи та страхування

 

 

Юрій Белінський, Національний університет «Чернігівська політехніка»

аспірант кафедри фінансів, банківської справи та страхування

Посилання

Marketing Theory and Practice [Electronic resource] / Michael J. Baker, Olivier Badot, Ken Bernard, Stephen Brown, Douglas Brownlie, Sara Carter, … John Webb. – Accessed mode: www.researchgate.net/publication/321643303_Marketing_Theory_and_Practice.

Berry L. Quality counts in services, too / Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, A. Parasuraman // Business Horizons. – 1985. – Vol. 28 (May-June). – Рр. 44-52.

Feldbausch Friedrich. Bankmarketing / Feldbausch Friedrich. – München, 1974.

Kotler F. Principles of Marketing / Kotler F. – 17 Global Edition. – Pearson, 2018. – 736 p.

Perczynski H. Wirtschaftslehre des Kreditwesens / H. Perczynski. – München, 1984. – S. 7.

Redli Jürd. Bankmarketing / Redli Jürd. – Bern; Stutgart: Haupt, 1988.

Борисенко О. Теоретичні основи та еволюція розвитку комплексу маркетингу [Електронний ресурс] / О. С. Борисенко, Н. О. Табачук // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2018. – № 14. – С. 134-141. – Режим доступу: https://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/14_2018/24.pdf.

Вступ до банківської справи / М. І. Савлук [та ін.] ; Українська фінансово-банківська школа. – Київ : Лібра, 1998. – 342 с.

Єгоричева С. Б. Еволюційний розвиток теоретичних уявлень про сутність банківського маркетингу [Електронний ресурс] / С. Б. Єгоричева, М. В. Кучерова // Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. – 2013. – № 2 (58). – С. 26-30. – Режим доступу: https://puet.poltava.ua/journal/58_2013/3.pdf.

Козьменко С. М. Сутність, розвиток і суттєві ознаки банківського маркетингу / С. М. Козьменко // Маркетинг у банку : навч. посіб. / за заг. ред. Т. А. Васильєвої. – Су-ми : УАБС НБУ, 2014. – С. 9-13.

Концепція маркетинг-мікс (4P, 5P, 7P) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.bmb.com.ua/2021/02/4p-5p-7p.html.

Лихолат С. Формування комплексу маркетингу-міксу у банківській сфері [Електронний ресурс] / С. Лихолат, Т. Грицюк // Економіка та суспільство. – 2022. – Вип. 42. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/ view/1599/1538.

Лютий І. О. Банківський маркетинг : підручник / І. О. Лютий, О. О. Солодка. – Київ : Центр учбової літератури, 2010. – 776 с.

Ляпін З. Ф. Маркетинг у банківській сфері / З. Ф. Ляпін, І. І. Гончарова. – Луганськ : Вид-во Східноукраїнського державного університету, 1998. – 186 с.

Маркетинг у банку: навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. / А. В. Нікітін, Т. Г. Іванова, І. Г. Брітченко, О. М. Момот ; за заг. ред. А. В. Нікітіна. – Київ : КНЕУ, 2010. – 474, [6] с.

Новикова І. В. Банківський маркетинг і його роль у розвитку ринкової економіки / І. В. Новикова. – Київ : Видавництво УАЗТ, 1999. – 63 с.

Павлюк В. Аналіз процесу стратегічного маркетингового планування в банківській сфері / В. Павлюк // Банківська справа. – 2003. – № 6. – С. 30-39.

Романенко Л. Ф. Банківський маркетинг : монографія / Л. Ф. Романенко. – Київ : Ін Юре, 2001. – 484 с.

Стрельченко О. Г. Характеристика банківського маркетингу як складника діяльності публічної адміністрації у сфері економіки та фінансів [Електронний ресурс] / О. Г. Стрельченко, В. О. Скорик // Підприємництво, господарство і право. – 2020. – № 6. – С. 156-161. – Режим доступу: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2020/6/28.pdf.

Tкачук В. О. Банківський маркетинг: сутність, особливості, еволюція [Електронний ресурс] / В. О. Tкачук, А. О. Тимків. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/ journals/13_ukr/207.pdf.

Ткачук В. О. Маркетинг у банку : навчальний посібник / В.О. Ткачук. – Вид. 2-ге, доп. і перероб. – Тернопіль : ТАЙП, 2010. – 270 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Як цитувати

Дубина, М. ., & Белінський, Ю. (2025). Теоретичні підходи до розгляду сутності банківського маркетингу. Науковий вісник Полісся, (1 (30), 108–122. https://doi.org/10.25140/2410-9576-2025-1(30)-108-122

Номер

Розділ

ФІНАНСИ. БАНКІВСЬКА СПРАВА ТА СТРАХУВАННЯ