Теоретичні підходи до розгляду сутності банківського маркетингу
DOI:
https://doi.org/10.25140/2410-9576-2025-1(30)-108-122Ключові слова:
маркетинг, банківська установа, маркетингова діяльність, маркетинг послуг, банківський маркетинг, фінансова послуга, клієнтоорієнтованість, комплекс маркетингу, модель «4P», модель «8P»Анотація
У статті досліджено етапи становлення банківського маркетингу як самостійного напрямку теорії та практики управління у банківській сфері. Обґрунтовано еволюцію поглядів на сутність банківського маркетингу. Визначено основні функції банківського маркетингу в контексті зростання вимог до ефективності, адаптивності та інноваційності банківських установ. Приділена увага трансформації концепції комплексу маркетингу від класичної моделі «4P» до розширеної моделі «8P», що враховує специфіку послуг та нематеріальні аспекти взаємодії банківських установ з клієнтами.
Посилання
Marketing Theory and Practice [Electronic resource] / Michael J. Baker, Olivier Badot, Ken Bernard, Stephen Brown, Douglas Brownlie, Sara Carter, … John Webb. – Accessed mode: www.researchgate.net/publication/321643303_Marketing_Theory_and_Practice.
Berry L. Quality counts in services, too / Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, A. Parasuraman // Business Horizons. – 1985. – Vol. 28 (May-June). – Рр. 44-52.
Feldbausch Friedrich. Bankmarketing / Feldbausch Friedrich. – München, 1974.
Kotler F. Principles of Marketing / Kotler F. – 17 Global Edition. – Pearson, 2018. – 736 p.
Perczynski H. Wirtschaftslehre des Kreditwesens / H. Perczynski. – München, 1984. – S. 7.
Redli Jürd. Bankmarketing / Redli Jürd. – Bern; Stutgart: Haupt, 1988.
Борисенко О. Теоретичні основи та еволюція розвитку комплексу маркетингу [Електронний ресурс] / О. С. Борисенко, Н. О. Табачук // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2018. – № 14. – С. 134-141. – Режим доступу: https://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/14_2018/24.pdf.
Вступ до банківської справи / М. І. Савлук [та ін.] ; Українська фінансово-банківська школа. – Київ : Лібра, 1998. – 342 с.
Єгоричева С. Б. Еволюційний розвиток теоретичних уявлень про сутність банківського маркетингу [Електронний ресурс] / С. Б. Єгоричева, М. В. Кучерова // Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. – 2013. – № 2 (58). – С. 26-30. – Режим доступу: https://puet.poltava.ua/journal/58_2013/3.pdf.
Козьменко С. М. Сутність, розвиток і суттєві ознаки банківського маркетингу / С. М. Козьменко // Маркетинг у банку : навч. посіб. / за заг. ред. Т. А. Васильєвої. – Су-ми : УАБС НБУ, 2014. – С. 9-13.
Концепція маркетинг-мікс (4P, 5P, 7P) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.bmb.com.ua/2021/02/4p-5p-7p.html.
Лихолат С. Формування комплексу маркетингу-міксу у банківській сфері [Електронний ресурс] / С. Лихолат, Т. Грицюк // Економіка та суспільство. – 2022. – Вип. 42. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/ view/1599/1538.
Лютий І. О. Банківський маркетинг : підручник / І. О. Лютий, О. О. Солодка. – Київ : Центр учбової літератури, 2010. – 776 с.
Ляпін З. Ф. Маркетинг у банківській сфері / З. Ф. Ляпін, І. І. Гончарова. – Луганськ : Вид-во Східноукраїнського державного університету, 1998. – 186 с.
Маркетинг у банку: навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. / А. В. Нікітін, Т. Г. Іванова, І. Г. Брітченко, О. М. Момот ; за заг. ред. А. В. Нікітіна. – Київ : КНЕУ, 2010. – 474, [6] с.
Новикова І. В. Банківський маркетинг і його роль у розвитку ринкової економіки / І. В. Новикова. – Київ : Видавництво УАЗТ, 1999. – 63 с.
Павлюк В. Аналіз процесу стратегічного маркетингового планування в банківській сфері / В. Павлюк // Банківська справа. – 2003. – № 6. – С. 30-39.
Романенко Л. Ф. Банківський маркетинг : монографія / Л. Ф. Романенко. – Київ : Ін Юре, 2001. – 484 с.
Стрельченко О. Г. Характеристика банківського маркетингу як складника діяльності публічної адміністрації у сфері економіки та фінансів [Електронний ресурс] / О. Г. Стрельченко, В. О. Скорик // Підприємництво, господарство і право. – 2020. – № 6. – С. 156-161. – Режим доступу: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2020/6/28.pdf.
Tкачук В. О. Банківський маркетинг: сутність, особливості, еволюція [Електронний ресурс] / В. О. Tкачук, А. О. Тимків. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/ journals/13_ukr/207.pdf.
Ткачук В. О. Маркетинг у банку : навчальний посібник / В.О. Ткачук. – Вид. 2-ге, доп. і перероб. – Тернопіль : ТАЙП, 2010. – 270 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).