Оцінка впливу маркетингової стратегії на економічний розвиток торговельного підприємства

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25140/2410-9576-2025-1(30)-425-436

Ключові слова:

маркетинг; стратегія; цифровий маркетинг; економічний розвиток; торговельне підприємство; функціонально-вартісний аналіз

Анотація

У статті здійснено оцінку впливу маркетингової стратегії на економічний розвиток торговельного підприємства. Для визначення економічної ефективності торговельного підприємства використано систему ключових економічних показників (KPI), які дозволяють оцінити прибутковість, рентабельність, продуктивність і загальний стан підприємства. Розглянуто методики визначення ефективності маркетингової стратегії. Доведено, що використання цифрових технологій у маркетинговій діяльності торговельного підприємства є тим універсальним чинником, який має бути обов’язково врахованим у маркетинговій стратегії. Акцентовано увагу на тому, що цифрові технології у торгівлі, які мають використовувати маркетологи, є різними за вартістю і мають відповідати цифровим знанням і можливостям потенційних покупців. Для визначення оптимальних витрат на використання у маркетинговій діяльності різних цифрових технологій запропоновано побудувати модель залежності значущості впливу на економічні показники діяльності торговельних підприємств різних цифрових складових маркетингової стратегії від вартості їх використання за допомогою застосування методики функціонально-вартісного аналізу. Обґрунтовано, що маркетингова стратегія безпосередньо впливає на економічний розвиток торговельного підприємства, адже будь-які дії щодо розвитку розглядаються в контексті досягнення цілей підприємства. Наголошено на тому, що не виключенням є і маркетингові заходи, окреслені маркетинговою стратегією торговельного підприємства. Аргументовано, що маркетингова стратегія при складанні бюджету маркетингу має враховувати баланс важливості і вартості складових маркетингової стратегії. Здійснені розрахунки ілюструють залежність економічних результатів від інформаційно-комунікаційних технологій підприємств роздрібної торгівлі України. Вказану методику рекомендовано використовувати і для практики окремого торговельного підприємства. Для визначення коефіцієнтів вагомості доцільно використовувати метод експертних оцінок.

 

Біографія автора

Олександр Біланенко, Національний університет «Чернігівська політехніка»

аспірант кафедри менеджменту та адміністрування

 

Посилання

Bahorka, M. O., Kadyrus, I. H., Kravets, O. V. (2021). Rozroblennia marketynhovykh konkurentnykh stratehii pidpryiemstv [Development of marketing competitive strategies of enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo» – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series "International Economic Relations and World Econo-my", 36, 11-18.

Viina ne pereshkoda: yaki innovatsii vprovadzhuiut ukrainski riteilery pid chas viiny [War is not an obstacle: what innovations do Ukrainian retailers introduce during the war]. (n.d.). https://rau.ua/novyni/novini-kompanij/innovacii-ukr-ritejleri.

Hnatenko, I. M. (2021). Upravlinski, marketynhovi ta finansovi pidkhody otsiniuvannia ekonomichnoho efektu vzaiemodii pidpryiemstv v umovakh zminy spozhyvchykh perevah [Management, marketing and financial approaches to assessing the economic effect of enter-prise interaction in conditions of changing consumer preferences]. Ekonomichnyi dyskurs – Economic discourse, (1-2), 111-121.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [State Statistics Service of Ukraine]. (n.d.). https://www.ukrstat.gov.ua.

Etkinson, Dzh. M. (2021). Stratehichnyi marketynh: sytuatsii, pryklady [Strategic mar-keting: situations, examples]. YuNITI–DANA.

Lialiuk, A. D. (2022). Torhovelne pidpryiemnytstvo v Ukraini do i pid chas viiny: porivnialnyi aspekt [Commercial entrepreneurship in Ukraine before and during the war: a comparative aspect]. Ekonomichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky – Economic Journal of the Volyn National University named after Lesya Ukrainka, (4), 94-102.

Maksymova, T. S., Faivishenko D. S. (2019). Ekonomichna otsinka efektyvnosti brendynhu v systemi stratehichnoho upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Economic assessment of branding effectiveness in the system of strategic management of the enterprise's competitiveness]. In Novitni marketynhovi tekhnolohii: metody ta instrumen-tarii – New marketing technologies: methods and tools. Vyd-vo SNU im. V. Dalia.

Oliinyk, A. S., Turhelia Yu. S., Sokolovska Yu. Ye. (2020). Vyrobnycho-marketynhovi stratehii antykryzovoho upravlinnia [Production and marketing strategies of anti-crisis man-agement]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, (19-20), 110-116.

Popelo, O. V., Lysohor, I. C. (2023). Mekhanizm zabezpechennia efektyvnoho up-ravlinnia marketynhovo-lohistychnoiu diialnistiu pidpryiemstv v epokhu tsyfrovizatsii [Mecha-nism for ensuring effective management of marketing and logistics activities of enterprises in the era of digitalization]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experi-ence, (8), 48-52. https://www.nayka.com.ua/index.php/investplan/ article/view/1362/1372.

Popelo, O. V., Lysohor, I. C. (2023). Tsyfrovyi marketynh yak instrument vykhodu torhovelnoho pidpryiemstva na mizhnarodni rynky [Digital marketing as a tool for a trading enterprise to enter international markets]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia – Problems and prospects of economy and management, (2(34)), 117-129. http://ppeu.stu.cn.ua/article/ view/286509.

Khalina, V. V., Vasylieva, T. K. (2020). Kliientooriientovana stratehiia rozvytku pidpry-iemstva: for-muvannia na zasadakh sotsialnoi vidpovidalnosti u sferi nadannia posluh [Cus-tomer-oriented enterprise development strategy: formation on the principles of social respon-sibility in the field of service provision]. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky – Economic Journal of the Lesya Ukrainka Eastern European National University, (1), 98-107.

Shyndyrovskyi, I. M. (2022). Torhovelne pidpryiemnytstvo ta osoblyvosti yoho suchasnoho stanu [Commercial entrepreneurship and features of its modern state]. Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Bulletin of the Lviv University of Trade and Economics. Economic Sciences, (70), 77-82.

Shramenko, O. V., Zhylina, H. F., Zadorozhna, S. M. (2019). Kryterii ta pidkhody do otsinky stratehii pidpryiemstva [Criteria and approaches to assessing the strategy of an en-terprise]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of the economy of transport and industry, (67), 107-114.

Click & Collect – новий тренд в онлайн-шопінгу [Click & Collect – a new trend in online shopping]. (n.d.). https://contentwriter.com.ua/click-collect.

Keller, K. L. & Lehmann, D.R. (2006). Brands and Branding: Research Findings and Future Priorities. Marketing Science, 25(6), 740-759. 10.1287/mksc.l050.0153.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-26

Як цитувати

Біланенко, О. . (2025). Оцінка впливу маркетингової стратегії на економічний розвиток торговельного підприємства. Науковий вісник Полісся, (1 (30), 425–436. https://doi.org/10.25140/2410-9576-2025-1(30)-425-436